تجهیزات مورد نیاز برای نصب دوربین مداربسته انالوگ

امروزه نیاز به داشتن دوربین مداربسته برای اکثر مکان ها مانند: فروشگاهها، کارخانه ها، ادارات، مجتمع های مسکونی، باغها یا ویلاها و خیلی جاهای دیگر یک امر ضروری محسوب می شود.

ما در این مقاله از مگادید سعی کردیم تجهیزات مورد نیاز برای نصب دوربین مداربسته که جزء الزامات هست را مشخص کنیم.

دوربین مداربسته انالوگ

اولین چیزی که برای نصب دوربین مداربسته در هر مکانی لازم هست شناخت نوع دوربین ها می باشد که در اشکال مختلف با تکنولوژی های متفاوت هستند که باید بر اساس محل مورد نظر نصب نوع ان را مشخص کنیم.

دوربین ها در انواع متفاوتی هستند مانند: دوربین بولت (دیواری) و دوربین دام (سقفی) که در بیشتر جاها بسته به نیاز از این دو نوع بیشتر استفاده می شود و مدل دیگری هم از دوربین هست که برای محیط های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد که دوربین اسپیددام (چرخشی) نام دارد.

تفاوت بین دوربین بولت و دام و اسپید دام

دستگاه DVR (ضبط کننده ویدیوئی)

بعد از مشخص کردن نوع دوربین نوبت به دستگاه DVR می رسد که این دستگاه ها نیز در مدل های مجتلف با تعداد کانال های متفاوت می باشند که بسته به نیاز باید انتخاب شود.

دستگاه ضبط تصاویر DVR

هارد دیسک

برای اینکه بتوانیم تصاویر دوربین های مداربسته را ثبت کنیم نیاز به هارد دیسک از نوع اینترنال (هارد دیسک داخلی) داریم. هارد دیسک برای ذخیره سازی تصاویر ویدیوهای دریافتی از دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد که داخل دستگاه DVR نصب می شود.

هارد دیسک ها در انواع برندها با حافظه های مختلف می باشند که بر اساس تعداد دوربین ها و کیفیت ضبط دستگاه و نوع ضبط (دائم یا حساس به حرکت) و تعداد روزهایی که نیاز به ذخیره سازی داریم انتخاب می کنیم.از بهترین برندهای هارد دیسک برای دوربین مداربسته می توان به هارد وسترن دیجیتال Purple (رنگ بنفش) و هارد سیگیت SkyHawk اشاره کرد.

 

 

کابل دوربین مداربسته

از وسایل مورد نیاز دیگر برای دوربین انالوگ کابل مخصوص دوربین مداربسته می باشد که در نوع کابل ترکیبی (تصویر+برق) و کابل RG59 (تصویر) تولید می شود که دارای انواع مختلفی هستند و بسته به نیاز مورد استفاده قرار میگیرند.مثلا برای نصب دوربین در مکان های کوچک مثل اماکن، مغازه ها، ادارات که متراژ کمی دارند معمولا از کابل های ترکیبی استفاده می شود و برای  محیط های بزرگ مانند فروشگاه ها، کارخانه ها، باغ ها که متراژ زیادی دارند از کابل های RG59 استفاده می شود که در این مورد نیاز به کابل یا سیم برق داریم که باید بصورت جداگانه تهیه شود.

اداپتور (منبع تغذیه)

اداپتور برای تامین برق مورد نیاز دوربین مورد استفاده قرار می گیرد.اداپتورها نیز در دو نوع می باشند که نوع اول اداپتور تکی هست که با خروجی 12 ولت و جریان 2 یا 5 امپر می باشد و نوع دوم اداپتور مرکزی که با خروجی 12 ولت و میزان جریان های 5 تا 30 امپر می باشد.

فیش ها و اتصالات دوربین مدار بسته

برای اینکه بتوان دوربین های مدار بسته انالوگ را به دستگاه DVR نصب کرد نیاز به فیش ها و اتصالات داریم.فیش BNC برای ارسال تصاویر به دستگاه DVR مورد استفاده قرار می گیرد و فیش اداپتوری هم که برای برق دوربین استفاده می شود.

میکروفون

اگر بخواهیم تصویر مکانی را که دوربین در انجا نصب کردیم همراه با صدا باشد نیاز به میکروفون خواهیم داشت. از میکروفون برای شنیده شدن صدای محیط و همچنین ضبط صدا استفاده می شود که امنیت ان محیط را نیز بالا می برد.البته ناگفته نماند که میکروفون جزء وسایل تجهیزات اصلی دوربین مدار بسته نیست و بسته به نیاز می توان از این مورد استفاده کرد.

برای اطلاع بهتر است این را هم بدانید که دوربین مداربسته داهوا یکسری دوربین همراه با میکروفون تولید کرده است که نیازی به استفاده از سیم کشی جدا برای میکروفون را ندارد و می تواند تصویر و صدا را همزمان روی یک کابل به دستگاه DVR ارسال کند.

نمایشگر

و در انتها یکی دیگر از وسایل مورد نیاز نمایشگر می باشد که می تواند بصورت مانیتور و یا تلویزیون انتخاب شود.البته بهتر است این را هم بدانید که در جاهایی که تعداد دوربین های زیادی دارد بهتر است برای دیده شدن بهتر تصاویر از نمایشگرهای با سایز (اینچ) بالا استفاده شود.

 

در پایان این مقاله باید به این موضوع اشاره کنیم که یکسری اقلام مصرفی مانند: داکت، لوله فلکسی، باکس دوربین یا جعبه تقسیم هستند که بسته به موقعیت محل نصب دوربین ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند.