دوربین مدار بسته داهوا

تفاوت بین دوربین بولت و دام و اسپید دام

دوربین‌ های مداربسته دارای انواع مختلفی هستند. اما همواره انتخاب بهترین دوربین مداربسته به مکانی بستگی دارد که دوربین در آن قرار می‌ گیرد. دوربین مداربسته نوعی سیستم نظارتی است که از راه دور یک محیط را پوشش داده و به شما اجازه می‌ دهد حتی زمانی که خودتان هم در محیط نیستید، از اتفاقات آن آگاه باشید. اگر قصد خرید دوربین مداربسته را داشته باشید، حتما با اصطلاحاتی مانند دوربین بولت، باکس، دام یا اسپید دام رو به رو شده‌ اید. اگر برایتان سوال است که تفاوت بین دوربین بولت و دام و اسپید دام در چیست؟ پس تا انتها، این مطلب از مگادید را مطالعه کنید.

خرید دوربین مدار بسته

دسته بندی دوربین‌ های مداربسته از نظر شکل ظاهری

معمولا دوربین‌ های مداربسته را از نظر کارایی، شکل ظاهری و نوع سیگنال دسته‌ بندی می‌ کنند. ما قصد داریم آنها را از نظر شکل ظاهری بررسی کرده و تفاوت بینشان را برای شما توضیح دهیم. دوربین‌ های نظارتی یا CCTV‌ ها از نظر شکل ظاهری به دسته‌ های زیر تقسیم می‌ شوند:

دوربین بولت (BULLET)

اگر به شکل ظاهری دوربین مداربسته بولت دقت کنید، آن را شبیه به یک استوانه خواهید دید. به دور دوربین بولت یک استوانه از جنس فلز قرار گرفته است. این نوع دوربین را در محیط‌ های خارجی قرار می‌ دهند. لنز قدرتمندی دارند و به سادگی بر روی سقف و یا دیوار نصب می‌ شود. با این وجود میدان دید کمی دارند.
اما با توجه به وجود بدنه فلزی که دارند، در صورت داشتن گواهی آی پی 67 بهترین انتخاب برای محیط‌ های بیرونی خواهند بود. البته اگر به زاویه دید وسیع‌ تری نیاز دارید، پس بهتر است سراغ دوربین دام بروید. در ادامه دوربین دام را بیشتر به شما معرفی خواهیم کرد.

دوربین دام (DOME)

دوربین دام یا گنبدی نوعی از دوربین مداربسته است که نسبت به دوربین‌ های بولت زاویه دید بهتر و همچنین تنوع بالاتری دارد. این نوع دوربین را به دلیل زاویه دید خوبی که دارد، در محیط‌ های باز قرار می‌ دهند. زیرا می‌ تواند محیط بیشتری را تحت پوشش دید خود قرار دهد.
دوربین دام دارای بدنه فلزی و مستحکم است. اگر گواهی IP67 نیز داشته باشد، به راحتی در برابر گرد و غبار و آب و هوای مرطوب و رطوبت نیز مقاومت می‌ کند. از این دوربین مداربسته در بخش‌ هایی مانند کارخانه‌ ها، سوله‌ ها، حیاط‌ های بزرگ، خانه باغ‌ ها و.. استفاده می‌ کنند. اگر به دید بیشتر با قابلیت چرخش زیاد نیاز دارید، پس بهتر است سراغ دوربین اسپیددام بروید. در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.

دوربین اسپیددام (SPEED DOME)

اگر به شکل ظاهری این نوع دوربین مداربسته توجه کنید، قطعا متوجه شباهت آن با دوربین مداربسته دام یا گنبدی خواهید شد. با این تفاوت که دوربین‌ های اسپیددام توانایی چرخش 4 طرفه دارند.
دوربین اسپیددام دارای قابلیتی است که به آن PTZ می‌ گویند. این قابلیت به دوربین اسپیددام این امکان را می‌ دهد که میدان دید 360 درجه داشته باشد. همچنین دوربین توانایی چرخش 180 درجه به قسمت بالا و قسمت پایین را نیز دارد.
دوربین به سادگی به چپ، راست، بالا و پایین می‌ چرخد و به شما این امکان را می‌ دهد که تمامی زوایای یک محیط را بررسی کنید. از این دوربین مداربسته در فضاهای وسیع استفاده می‌ کنند. البته بهتر است که دوربین در گوشه دیوار نصب نشود.
دوربین اسپید دام مانند دوربین دام، انتخاب مناسبی برای محیط‌ های داخلی است. با این تفاوت که آن را می‌ توانید بر روی سقف داخلی نصب کرده و تمام 360 درجه محوطه را با آن تحت نظر داشته باشید.
دوربین‌ های اسپید دام را در انواع دید در شب و قابلیت تشخیص حرکت تولید می‌ کنند. در این حالت می‌ توانید در تاریکی مطلق شب هم متوجه کوچک‌ ترین حرکت شوید.

دوربین مدار بسته داهوا

دوربین صنعتی یا جعبه‌ ای (BOX)

آخرین نوع دوربین مداربسته از نظر ظاهری، دوربین صنعتی است. این نوع دوربین مداربسته همان طور که از نامش مشخص است، برای محیط‌ های صنعتی مانند کارخانه‌ ها و مکان‌ هایی کاربرد دارد که امکان انفجار و… وجود دارد.
این دوربین‌ ها مقاوم بوده و دارای یک جعبه نگهدارنده به دور خود هستند. به همین دلیل در بازار آنها را با نام دوربین مداربسته جعبه‌ ای نیز می‌ شناسند.
این نوع دوربین‌ ها از نظر شکل ظاهری شبیه به دوربین‌ های بولت هستند. با این تفاوت که به دلیل وجود جعبه دور دوربین، میدان دید کم بوده و حتی نقاط کور زیادی نیز ایجاد می‌ کند.
به همین دلیل است که دوربین صنعتی را با امکان تعویض لنز و تغییر زاویه دید تولید می‌ کنند. این دوربین‌ ها را با لنز‌های مختلف در مکان‌ های متفاوت صنعتی قرار می‌ دهند و سپس با قابلیت چرخش آن، می‌ توان مکان‌ های مختلف را تحت نظر داشت. برد و قدرت دید دوربین صنعتی بسته به لنزی است که بر روی آن قرار گرفته است.

همان طور که متوجه شدید، تفاوت دوربین بولت و دام و اسپید دام در شکل ظاهری است که دارند. در واقع اسمی که دارند نمایانگر شکلی ظاهریشان نیز هست. از این رو بسته به محیطی که می‌ خواهید دوربین مداربسته را در آن نصب کنید، بهتر است یکی از انواع دوربین مداربسته‌ های بالا استفاده کنید.

سخن آخر

ما در این مطلب سعی کردیم شما را بیشتر با انواع دوربین‌ های مداربسته از نظر شکل ظاهری آشنا کنیم. بدون شک بهترین دوربین مداربسته برای شما دوربینی است که در محیط مورد نظر شما بهترین عملکرد را داشته باشد. به همین دلیل دانستن تفاوت بین دوربین بولت و دام و اسپید دام به شما کمک می‌ کند انتخاب بهتری داشته باشید.
دوربین داهوا جزو محصولاتی است که این نوع از دوربین‌ ها را تحت پوشش قرار می‌ دهد. بنابراین اگر به خرید و اجرای سیستم نظارتی دوربین مداربسته نیاز دارید، می‌ توانید از مگادید کمک بخواهید. کارشناسان مجموعه شما را جهت انتخاب بهترین دوربین مداربسته جهت نصب و راه‌ اندازی، راهنمایی خواهند کرد.