دی وی ار داهوا

دستگاه ضبط تصاویر DVR

اگر تا به حال تلاشی برای تهیه یک دوربین مدار بسته برای منزل یا محل کار خود کرده باشید، احتمالا در طی این پروسه نام dvr به گوشتان خورده است. dvr یا همان Digital Video Recorder، یک دستگاه الکترونیکی مصرفی به همراه یک اپلیکیشن مخصوص است که تصاویر را به صورت فرمت دیجیتال در انواع گجت‌ های ذخیره اطلاعات مانند سی‌ دی، فلش، کارت حافظه (SD) یا در دستگاه‌ های ذخیره محلی یا وابسته به شبکه ذخیره می‌ کند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری از این گجت که امروزه بیش از پیش مورد استفاده قرار می گیرد را در اختیار شما قرار دهیم.

تفاوت بین دوربین بولت، دام و اسپید دام

DVR دقیقا چیست و چه کار می‌ کند؟

اساس کارکرد دستگاه های DVR به این شکل است که این دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال، تصاویر‌ آنالوگ را از دوربین‌ های مدار بسته و از طریق کابلی که به قسمت ورودی DVR متصل شده است، دریافت کرده و به صورت الکترونیکی ذخیره می‌ کند. این تصاویر داخل دستگاه فرآیند پردازش و کدگذاری را طی می‌ کنند و ذخیره می‌ شوند.
البته در سال‌ های اخیر شاهد کنار گذاشته شدن دستگاه های DVR قدیمی هستیم؛ زیرا نسل جدیدی از دی وی آرها به نام HD-DVR در بازار عرضه شده است که قابلیت پشتیبانی از دوربین‌ های آنالوگ HD را با رزولوشن بسیار بالایی دارا است. امکانات و قیمت منطقی و به صرفه این نسل از DVR ها است که باعث شده تا استفاده از DVR های قدیمی روندی رو به کاهش داشته باشد.
نکته مهمی که درباره این دستگاه باید بدانید این است که اغلب آنها بر روی سیستم عامل لینوکس (Linux) اجرا می‌ شوند.
همچنین در اغلب اوقات از هارد دیسک‌ های معمولی برای ذخیره‌ سازی تصاویر در این دستگاه‌ ها استفاده می‌ شود. دستگاه‌ های dvr با توجه به تعداد کانال‌ ها و حجم داده‌ های دریافتی از دوربین مدار بسته، از یک یا چند هارد پشتیبانی می‌ کنند. علاوه بر این موارد، این دستگاه‌ ها قابلیت بازپخش یا playback تصاویر ضبط شده را دارا هستند و حتی این قابلیت را هم دارند تا در بستر شبکه و اینترنت، انتقال تصاویر زنده و بازپخش را برای کاربران فراهم کنند.

انواع‌ دستگاه‌ های dvr

دستگاه‌ های دی‌ وی‌ آر را به طور کلی می‌ توان به 2 دسته تقسیم کرد:

دستگاه‌ های Standalone

این دستگاه‌ ها به طور مستقل عمل می‌ کنند و در هنگام راه‌ اندازی نیازی به دستگاه دیگر ندارند.

دستگاه های PC-based

این دستگاه یک نوع کارت ضبط و پخش PCI است که بر روی مادربورد کامپیوتر قابل نصب است و امکان استفاده و ضبط تصاویر بر روی هارد دیسک کامپیوتر را فراهم می‌ کند.
البته دستگاه‌ های DVR از نظر خروجی هم دارای تقسیم بندی دیگری هستند که مهم‌‌ ترین آنها تعداد کانال‌ های تصاویر DVR و کیفیت ضبط DVR است:

    • DVR 04CH -قابلیت نصب تا 4 دوربین مداربسته را دارا می باشد.
    • DVR 08CH -قابلیت نصب تا 8 دوربین مداربسته را دارا می باشد.
    • DVR 16CH -قابلیت نصب تا 16 دوربین را دارا می باشد.
    • DVR 32CH -قابلیت نصب تا 32 دوربین را دارا می باشد.
    • DVR 64CH -قابلیت نصب تا 64 دوربین مدار بسته را دارا می باشد.

02166751380
09125757477

در این دسته بندی نیز 3 مورد اول بیشتر رایج هستند و مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد DVR

در این قسمت به برخی از کاربرد‌های اصلی دستگاه‌ های DVR اشاره می‌ کنیم:
ضبط تصاویر دوربین‌ های مدار بسته: همانطور که پیش تر گفتیم از طریق دستگاه DVR می‌ توان تصاویر دوربین‌ های مدار بسته را (توسط هاردی که داخل دستگاه نصب شده است) ضبط یا بازبینی و حتی پشتیبان گیری کرد.
مشاهده تصاویر دوربین‌ های مدار بسته به صورت یکپارچه: با اتصال این دستگاه به یک نمایشگر این قابلیت وجود دارد تا شما تصاویر دریافتی از تمام دوربین‌ های مدار بسته منزل یا محل کار خود را در یک صفحه و در کنار هم ببینید.
تنظیم تصاویر و ضبط: DVR به شما کمک می‌ کند تا تصاویر را به نحوه دلخواه خود تنظیم کنید. این تنظیمات می‌ تواند شامل تنظیمات نور و رنگ یا تنظیمات مربوط به نوع و زمان‌ بندی ضبط تصاویر باشد.
قابلیت اتصال به شبکه یا انتقال تصاویر: دستگاه‌ های DVR دارای پورت LAN هستند که شما می‌ توانید از طریق آنها تصاویر دوربین‌ های خود را وارد محیط شبکه کامپیوتری کرده یا آنها را از طریق اینترنت مشاهده کنید.
کنترل دوربین‌ های گردان: پورتی به نام RS485 بر روی دستگاه DVR موجود است که شما می‌ توانید از طریق آن دوربین‌ های گردان یا دوربین‌ های زوم را کنترل کنید.

قابلیت‌ های ارتباطی با بقیه دستگاه‌ ها

در پشت هر دستگاه DVR بسته به تعداد کانال‌ های ورودی به دستگاه، فیش کانکتورهای BNC را مشاهده می‌ کنید. معمولا در همان پنل به همین تعداد ورودی صوتی برای اتصال میکروفون نیز وجود دارد تا دستگاه در کنار تصویر، قادر به ضبط صدا نیز باشد.
علاوه بر این 2 پورت، معمولا چند پورت ورودی/خروجی نیز با توجه به مدل دستگاه دی‌ وی‌ آر در پشت آن قرار دارد که با چند مورد آنها آشنا می‌ شویم:

  • پورت RGB: مخصوص اتصال مانیتور از طریق فیش VGA
  • پورت A-V: برای اتصال صدا از طریق فیش A-V
  • پورت HDMI: در دی‌وی‌آر‌های جدید وجود دارد و مخصوص اتصال دستگاه به مانیتور و تلویزیون است که تصویر را به همراه صدا (در صورت وجود) برو روی کابل HDMI منتقل می‌ کند.
  • پورت USB: برای اتصال موس یا کیبورد و فلش جهت تهیه بکاپ (پشتیبان) از ویدیوها
  • ورودی / خروجی Alarm: برای وصل کردن آژیر (غیرضروری)
  • پورت شبکه LAN: برای اتصال دستگاه به شبکه داخلی و یا سوئیچ شبکه جهت برقراری ارتباط با اینترنت و انجام انتقال تصویر

در هنگام خرید دستگاه DVR باید به چه نکاتی توجه شود؟

آنچه در زمان خرید دستگاه DVR اهمیت دارد، آشنایی با برخی جزئیات درباره اصطلاحات دوربین های مداربسته است تا انتخابی مناسب تر داشته باشید.

تعداد دوربین‌ های مدار بسته

باید بدانید دستگاهی که قصد تهیه آن را دارید، قابلیت اتصال به چند دوربین مدار بسته را دارد. به این دلیل که دستگاه‌ های DVR همانطور که گفته شد از نظر تعداد کانال ورودی دارای انواع مختلفی هستند. از جمله آن می‌ توان به 4-8-16-32 و 64 کاناله اشاره کرد که باید با توجه به تعداد دوربین‌ هایی که در محل دارید، یکی از این مدل‌ ها را تهیه کنید.

قابلیت ضبط صدا توسط دوربین‌ های مدار بسته

اگر نیاز دارید تا در کنار ضبط تصاویر، بتوانید صدای محیط را هم در اختیار داشته باشید، در هنگام تهیه دستگاه DVR باید به سراغ مواردی بروید که دارای پورت مخصوص به ضبط صدای محیط باشند.

 نوع نمایش تصاویر

از این جهت که دستگاه‌ های DVR با توجه به تعداد کانال‌ های ورودی و مدل‌ های مختلف شان، روش‌ های متفاوتی را برای نمایش تصاویر دارند؛ نیاز است تا در هنگام خرید این موضوع را حتما بررسی کنید. برای مثال DVR‌ های 4 کاناله با توجه به تعداد دوربین‌ های متصل شده به آنها، قابلیت نمایش تصویر یک ماتریس 2 در 2 را دارند. یا به طور مثال DVR های 8 کاناله جدا از نمایش همزمان 4 تصویر می‌ توانند 8 تصویر همزمان را نیز در یک ماتریس 3 در 3 نمایش دهند. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که در صورت تمایل به نمایش و ضبط تصویر چند دوربین به صورت همزمان، باید از یک سوئیچر، کواد یا مالتی پلکسر استفاده کنید.

تعداد فریم ضبط شده در هر ثانیه (FBS)

FBS یا همان فریم بر ثانیه یعنی تعداد تصاویری که دستگاه می‌ تواند در 1 ثانیه ذخیره و نگهداری کند. غالب دی‌ وی‌ آر‌های معمولی 25 فریم در ثانیه (زنده) هستند و دی‌ وی‌ آر‌های با تعداد فریم‌ های بالاتر از 50 یا 100 فریم در ثانیه، تنها در کاربردهای خاص که به پویایی بیشتری نیاز است، مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

فشرده‌ سازی تصاویر

برخی از دستگاه‌ های DVR دارای الگوریتم‌ های فشرده‌ سازی هستند که با استفاده از آن هر تعداد عکس با هر کیفیتی که مدنظر شما باشد تا در حافظه دستگاه ذخیره شود، را فشرده سازی می‌ کنند و در نتیجه فضای کمتری از هارد دستگاه اشغال می‌ شود.

دسترسی، کنترل و نظارت از راه دور

اگر بخواهید در هر لحظه و در هر مکانی به تصاویر زنده دوربین‌ های مدار بسته دسترسی داشته باشید باید از دستگاهی استفاده کنید که این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌ دهد.

قابلیت کنترل دوربین‌ های چرخشی

برخی از دستگاه‌ های DVR قابلیت کنترل دوربین‌ های چرخشی را دارند. برای دسترسی به این قابلیت می‌ توانید از طریق منوی موجود در دستگاه و از قسمت PTZ دوربین‌ های چرخشی و گردان را تنظیم و هدایت کنید.

مزایای دستگاه DVR

  •  هزینه کمتر
  •  عدم نگرانی در مورد ضعیف بودن سیگنال (بدلیل عدم استفاده از اینترنت)
  •  سهولت در استفاده (به دلیل نیاز نداشتن به نرم افزار)

معایب دستگاه DVR

  •  مقدار زیاد کابل کشی و به دنبال آن ایجاد محدودیت در موقعیت نصب دوربین مدار بسته
  •  کیفیت تصویر پایین‌تر (نسبت به دستگاه‌های NVR)
  •  عدم امکان اتصال از راه دور (دوربین نباید در فاصله دوری نسبت به دستگاه DVR قرار گرفته باشد زیرا سیگنال‌ ها دچار مشکل می‌ شوند)

جمع بندی
در دنیای امروز که امنیت حرف اول را می‌ زند و نقش بزرگی را ایفا می‌ کند، بهتر است تا با عبور از روش‌ های سنتی، از روش‌ های جدید و مدرن استفاده کنیم. در این مقاله سعی کردیم شما را با دستگاه‌ های DVR آشنا کنیم و به شما کمک کنیم تا با توجه به نیاز خود بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.