خرید دستگاه دی وی آر

اصطلاحات دوربین مداربسته

دوربین مداربسته و تجهیزات آن نیز مانند هر حرفه و صنعتی اصطلاحات تخصصی خود را دارد. استفاده از این اصطلاحات نه تنها شما را یک فرد حرفه‌ ای جلوه می‌ دهد؛ بلکه به شما کمک می‌ کند که بیشتر با آن حرفه آشنا شوید. دوربین‌ های مداربسته جزو آن دسته از محصولاتی هستند که ممکن است به آن نیاز داشته باشیم. چه به عنوان خریدار و چه به عنوان فردی که در کار نصب دوربین مداربسته است؛ دانستن اصطلاحات دوربین مداربسته می‌ تواند کمک بزرگی برای شما باشد. به خصوص که به کمک این دانش می‌ توانید انواع دوربین‌ ها و برندها را شناسایی کنید.

فروش دوربین مدار بسته

آشنایی اصطلاحات خاص دوربین مداربسته

اگر سر و کارتان به استفاده و خرید دوربین مداربسته افتاده باشد، بهتر است که حتما اصطلاحات آن را بدانید. در زیر به انواع اصطلاحات دوربین مداربسته اشاره می‌ کنیم.

CCTV یا دوربین مداربسته

واژه CCTV مخفف کلمه closet circuit television است و در زبان فارسی به دوربین مداربسته ترجمه شده است. این نوع دوربین به ثبت و ضبط وقایع پیش آمده در یک محیط می‌ پردازد. از آن برای نظارت و امنیت استفاده می‌ شود.

دوربین مداربسته بیرونی (outdoor)

این نوع دوربین مداربسته مخصوص فضای باز و محیط‌ های بیرونی است. این نوع دوربین مداربسته در برابر نفوذ، آب و گرد و خاک کاملا مقاوم است.

دوربین مداربسته (indoor)

این نوع دوربین‌ ها مخصوص محیط‌ های داخلی بوده و با توجه به میدان دیدی که دارند، در مناطق سربسته بهترین عملکرد را دارند.

دوربین مداربسته Analog

این دوربین مداربسته سیگنال‌ های خود را از طریق کابل کواکسیال منتقل می‌ کند. این سیگنال‌ ها از نوع آنالوگ است. دوربین مداربسته داهوا جزو برندهایی است که این نوع دوربین را عرضه می‌ کند.

دوربین مداربسته HD یا High Definition

این نوع دوربین مداربسته کیفیت تصویر بالایی داشته و می‌ تواند جزئیات خوبی را ثبت کند. دوربین HD داهوا جزو دوربین مداربسته‌ هایی است که دارای این کیفیت ضبط تصویر هستند.

دوربین مداربسته دام (Dome)

دوربین مداربسته دام به دوربین‌ های گنبدی شکلی می‌ گویند که در گوشه‌ های سقف محیط‌ های داخلی نصب می‌ شوند. برخی اوقات چون این دوربین‌ ها بهترین استفاده را در گوشه سقف دارند؛ به آنها دوربین مداربسته سقفی نیز می‌ گویند.

دوربین مداربسته بولت (Bullet)

دوربین مداربسته‌ هایی که شبیه فشنگ یا گلوله هستند را دوربین مداربسته بولت می‌ نامند. این نوع دوربین دارای انواع لنز ثابت و متحرک بوده و بیشتر برای محیط‌ های خارجی مناسب هستند. این نوع دوربین مداربسته در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم هستند. به همین دلیل اغلب گواهی ip68 دارند. اغلب دوربین‌ های بولت مجهز به قابلیت دید در شب نیز می‌ باشند.

Accessory

به تمامی چیزهایی که برای نصب و راه اندازی یک دوربین مداربسته لازم است؛ اکسسوری می‌ گویند.

A/D (Analogue/Digital Converter)

تبدیل کننده سیگنالی که سیگنال‌ های آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می‌ کند.

AES (Auto Electronic Shutter)

شاتر الکترونیکی اتوماتیک

Alarm I/O

ورودی و خروجی آلارم‌ ها در دوربین‌ های مداربسته و سیستم آن.

Adjustment

به منوی تنظیمات در دوربین‌ های مداربسته گفته می‌ شود.

FIX lens

لنز فیکس شده یا ثابت که توانایی تکان خوردن ندارد. بعضی از دوربین مداربسته‌ ها مانند دوربین مداربسته داهوا چنین محصولاتی را در سبد تولیدات خود گنجانده است.

Focusing

این اصطلاح دوربین مداربسته به قابلیتی اشاره دارد که به کمک آن دوربین می‌ تواند لنز خود را به سمت جلو یا عقب ببرد. تصویر و نور آن با این قابلیت کنترل می‌ شود. دوربین HD داهوا با چنین فاکتوری تولید شده است.

ANPR

برخی از دوربین‌ های مداربسته مجهز به تشخیص پلاک خودرو هستند. به این دوربین‌ ها دوربین مداربسته ANPR می‌ گویند.

Aspherical

این اصطلاح دوربین مداربسته به لنز‌های کروی گفته می‌ شود که نور زیادی را منتقل می‌ کنند.

Auto Track

این اصطلاح در دوربین‌ های مداربسته به این معنی است که دوربین مداربسته توانایی تعقیب اجسام متحرک را به صورت خودکار دارد.

 

02166751380
09125757477

Auto zoom

دوربین های مداربسته‌ ای که این قابلیت را دارند، به صورت خودکار یا دستی روی یک سوژه زوم می‌ کنند.

DVR

این واژه مخفف Digital video recorder است. در واقع دی وی آر دستگاهی است که برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته از آن استفاده می‌ شود.

Digital light processing یا DLP

به تکنولوژی گفته می‌ شود که دوربین مداربسته به کمک آن نور را به صورت دیجیتال پردازش می‌ کند.

Vari-focal Lens

این اصطلاح دوربین مداربسته مخصوص دوربین‌ هایی است که فاصله کانونی قابل تنظیم دارند.

Telemetry

نوعی سیگنال است که برای کنترل دوربین مداربسته‌ های PTZ از راه دور انجام می‌ شود.

Video Splitter

به دوربین مداربسته‌ ای گفته می‌ شود که سیگنال ویدیو را از یک دوربین به اشتراک بگذارد. با این روش یک فیلم بیش از یک بار قابل استفاده است.

Spot Filter

اسپات فیلتر دستگاهی کوچک و جمع و جور است که برای افزایش برد f-stop لنز دوربین مداربسته از آن استفاده می‌ کنند.

Scanning

اصطلاحی است که برای حرکت افقی دوربین مداربسته به کار می‌ رود.

Quad Splitter

به نوعی از دستگاه گفته می‌ شود که برای مشاهده تصاویر 4 دوربین مداربسته در یک مانیتور از آن استفاده می‌ کنند.

Noise

به تداخل سیگنال‌ های ویدیویی با هم نویز گفته می‌ شود. نویز را به صورت دانه‌ های برفک روی تصاویر می‌ توان دید.

Motion Detection

این یک قابلیت در دوربین‌ های مداربسته است. با این قابلیت اگر حرکتی انجام شود که دوربین مداربسته‌ ای با این قابلیت وجود دارد، دوربین فورا آن را تشخیص داده و آن را بر روی هارددیسک خود ذخیره می‌ کند.

IR Cut Filter

فیلتری اضافی است که مخصوص محیط‌ های تاریک است. این فیلتر به محض تاریک شدن هوا یا محیط پشت لنز دوربین قرار گرفته و تصاویر باکیفیت‌ تری در شرایط کم نوری ثبت می‌ کند.

Day/Night Camera

دوربین دید در روز یا شب به دوربین‌ هایی گفته می‌شود که لنز آن قابلیت دید در شب یا روز را دارد. این نوع دوربین در طول روز و نور خورشید زیاد، نور را کاهش داده و تصاویر را واضح می‌ کند. در طول شب نیز با افزایش نور پشت لنز، می‌ تواند در تاریکی هوا نیز تصاویر با کیفیت تولید کند.

اگر بخواهیم تمامی اصطلاحات دوربین مداربسته را توضیح دهیم، باید روزها در مورد آن بنویسیم. علاوه بر این برندهای مختلف هر روز فناوری‌ های نوینی را ایجاد می‌ کنند. در نتیجه اصطلاحات جدیدتر نیز به این لغات اضافه می‌ شود. می‌ توانید به مرور زمان این اصطلاحات را آموخته و در صورت مشاهده یک اصطلاح ناآشنا از کسانی که در این زمینه تخصص دارند راهنمایی بگیرید. فروشگاه مگادید با فعالیت در زمینه مشاوره، فروش و راه اندازی دوربین مداربسته و کلیه تجهیزات نظارتی می تواند راهنمای شما در این زمینه باشد.