هارد دوربین مداربسته

امروزه نیاز به داشتن سیستم نظارتی برای اکثر مکان ها مانند: فروشگاه ها، ساختمانهای مسکونی یا اداری و یا مکان های دیگر یک امر ضروری محسوب می شود.

حال این سیستم های مداربسته به جزء نشان دادن تصاویر دوربین ها، وظیفه ضبط و نگهداری فیلم های گرفته شده از محل را دارند و باید بصورت تمام وقت روشن بمانند تا بتوانند تمام لحظات را ثبت کنند.

انتخاب هارد مناسب برای دوربین مداربسته

هارد مناسب برای دوربین مداربسته

 

 

دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می دارد؟

جهت ذخیره سازی فیلم های گرفته شده نیاز به یک ذخیره ساز یا همان هارد دیسک البته از نوع هارد اینترنال (داخلی) داریم که بتوانیم در داخل دستگاه رکوردر نصب کنیم.

بنابراین نیاز به استفاده از هارد دوربین مداربسته یکی از مهمترین بخش های ضروری یک سیستم نظارتی به شمار می رود و باید در انتخاب ان به نکات زیر توجه کرد:

1- چه نوع هارد دیسکی برای دوربین مداربسته مناسب است؟

یکی از سئوالهای رایج در باره هارد دوربین مداربسته این است که ایا می توان از هارد کامپیوتر و یا هارد های معمولی جهت ذخیره سازی فیلم ها اشاره کرد که خوب جواب این سئوال منفی است.

همانطور که گفته شد هاردی که داخل دستگاه ضبط کننده نصب می شود باید از کیفیت خوب و طول عمر بالایی برخوردار باشد تا بتواند بصورت 24 ساعته کار کند اما هارد دیسک های معمولی توان انجام چنین کاری را ندارند.

2- ظرفیت مناسب هارد دیسک برای دوربین مداربسته چقدر است؟

بر روی دستگاه های DVR یا NVR می شود از هارد با ظرفیتهای 500 گیگ، 1 ترابایت، 2 ترابایت و ظرفیتهای بالاتر نصب کرد اما به طور کلی جواب این سئوال به عوامل زیر بستگی دارد:

 

تعداد دوربین های مداربسته و کیفیت دوربین ها

تعدادی دوربین مداربسته

خوب معمولا زمانی که کسی 4 عدد دوربین یا 8 عدد و یا بیشتر از این تعداد دوربین برای محل مورد نصب نیاز دارد سئوالی که پیش میاد این هست که هارد با چه ظرفیتی نیاز دارم؟

جواب این سئوال طبیعتا به تعداد و رزولوشن (کیفیت) دوربین هایی که در ان مکان نصب شده بستگی دارد، بنابراین به این نتیجه می رسیم که هر چه تعداد دوربین ها و یا کیفیت دوربین ها بیشتر باشد نیاز به هارد با ظرفیت بالاتری خواهیم داشت.

 

میزان تردد در محل دوربین های مداربسته

ضبط حساس به حرکت

در منوی دستگاه های DVR یا NVR قسمتی وجود دارد که می شود ضبط دوربین ها یا هر دوربین را بصورت دائم ضبط یا حساس به حرکت (Motion Detection) تنظیم کرد.

در حالت ضبط دائم دستگاه بصورت مداوم ضبط می کند که این موضوع باعث می شود تا فضای هارد خیلی زود پر شود و به همین خاطر از این گزینه زیاد استفاده نمی شود.

حالت دوم ضبط حساس به حرکت می باشد که در این حالت دستگاه رکوردر زمانی که جلوی دوربین حرکتی باشد شروع به ضبط می کند و اگر حرکتی نباشد ضبط متوقف می شود.

پس به این نتیجه می رسیم که اگر دستگاهی در حالت دائم ضبط باشد نیاز به هارد با ظرفیت بالاتری خواهد داشت تا دستگاهی که در حالت حساس به حرکت ضبط می کند.

 

فرمت فشرده سازی

مقایسه فرمت H264 با فرمت H265

یکی دیگر از عوامل مهمی که باید به ان توجه کرد فرمت فشرده سازی است. دستگاه های DVR یا NVR بسته به مدلی که دارند دارای فرمت فشرده سازی H264 و H265 و یا H265+ می باشند. طبیعتا حجم فیلمی که با فرمت H265 ذخیره می شود کمتر از حجم فیلم ذخیره شده با فرمت H264 می باشد.

 

3- بهترین برند هارد برای دوربین مدار بسته کدام است؟

 

هارد وسترن بنفش و هارد سیگیت اسکای

 

 

در دنیا شرکت های تولید کننده هارد با برند های معروف و معتبر زیاد هستند. از این رو امروزه در بازار با انواع گوناگون هارد روبرو می شویم که باید بدانیم کدام هارد مناسب دوربین مداربسته است.

حال از بین این همه برند معتبر، برند های معروف وسترن دیجیتال (WesternDigital) و سیگیت (Seagate) هستند که هر دو از شرکت های تولیدکننده بزرگ هارد دیسک در جهان هستند.

هارد دیسک وسترن دیجیتال (WesternDigital)

رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال

 

هارد دیسک های برند وسترن دیجیتال با رنگ های مختلفی تولید می شوند که هر کدام نشان دهنده و بیانگر کاربردی خاص هستند.

1- رنگ بنفش

بهترین هارد برای دستگاه رکوردر DVR یا NVR هارد وسترن دیجیتال رنگ بنفش یا (Purple) می باشد. این هارد به نحوی ساخته شده است که می تواند بطور 24 ساعته کار کند و دارای سرعت بالا با طول عمر بالا می باشد.

2- رنگ ابی

هارد دیسک ابی وسترن دیجیتال بیشتر برای کامپیوتر، لب تاپ و نوت بوک مورد استفاده قرار می گیرد.

3- رنگ سبز

هارد سبز وسترن دیجیتال یکی از مقرون به صرفه ترین هاردهای این شرکت است. این هارد مناسب برای ذخیره موزیک، عکس و فیلم می باشد.

4- رنگ مشکی

هارد مشکی وسترن دیجیتال دارای سرعت بالایی در نوشتن اطلاعات و پردازش سریع محاسبات می باشد.این هارد لرزش و صدای کمی دارد و همین قابلیت باعث شده طول عمر بالایی داشته باشد.

از اینرو این هارد مناسب کارهای سنگین می باشد و اغلب در کنسول های بازی یا کامپیوترهای حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

5- رنگ قرمز

هارد قرمز رنگ وسترن دیجیتال از امنیت بالایی برخوردار است و بیشتر در سیستم های شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

6- رنگ طلائی

هارد طلائی رنگ وسترن دیجیتال مخصوص ذخیره سازی در دیتاسنترها است.

 

هارد دیسک سیگیت (Seagate)

 

SkyHawk Surveillance بهترین هارد سیگیت برای دوربین مداربسته

یکی دیگر از سازنده های قابل اطمینان هارد دیسک، برند معروف و معتبر سیگیت است. این شرکت نیز مدل های گوناگون با کاربردهای مختلف را تولید می کند.

هارد مخصوص و مناسب برای دوربین های مداربسته این شرکت، مدل  SkyHawk Surveillance می باشد.

هارد دیسک Skyhawk سیگیت دارای فناوری Image Perfect AI می باشد که این تکنولوژی مانع از بین رفتن فریم های ویدئویی می شود.

به گونه دیگر اینطور می شود بیان کرد که فناوری Image Perfect AI در بازیابی داده ها و تصحیح خطاها تاثیرگذار است و نمی گذارد هیچ فریم ویدئویی از بین برود و یا گم شود.

سوالات متداول

1- ایا دستگاه های رکوردر DVR یا NVR دارای هارد هستند؟

خیر، هیچ دستگاه رکوردری هارد ندارد اما دارای جایگاهی داخلی برای نصب هارد هستند.

2- برای سیستم مداربسته  هارد با چه ظرفیتی بگیرم؟

در پاسخ به این سئوال باید به مدت زمانی که می خواهیم فیلم ها را ذخیره کنیم، تعداد دوربین ها، کیفیت دوربین ها، نوع ضبط (دائم یا حساس به حرکت) و تردد جلوی دوربین ها توجه کنیم و با توجه به این موردها هارد مناسب را تهیه کنیم.

3- بهترین برند هارد برای دوربین مداربسته کدام است؟

برای سیستم های مداربسته بهتر است از هارد وسترن دیجیتال رنگ بنفش (Purple) و یا هارد سیگیت مدل Skyhawk استفاده کرد.