دوربین مدار بسته داهوا

دوربین مداربسته چیست؟

یکی از ابزارهایی که برای افزایش امنیت در مکان‌ های مختلف از آن استفاده می‌ شود، دوربین مداربسته است که وسیله‌ ای برای ضبط تصاویر می‌ باشد. دوربین مداربسته یا همان Closed Circuit Television که به اختصار CCTV گفته می‌ شود، یک سیستم نظارت تصویری محسوب می‌ گردد که از آن برای انتقال سیگنال تصویر به نقطه‌ ای خاص استفاده می‌ گردد. این سیگنال در یک شبکه بسته مابین دوربین، دستگاه ضبط و نمایشگر (مانیتور یا تلویزیون) منتشر می‌ گردد.

تاریخچه دوربین مداربسته

در ابتدای ظهور سیستم‌ های ضبط تصاویر دوربین مداربسته، این دوربین‌ ها در برخی پایگاه‌ های فضایی بزرگ جهت ضبط تصاویر پرتاب موشک‌ ها بکار گرفته شد و سپس روی موشک‌ ها نصب شد تا تصاویر را همراه با صدا به زمین ارسال کند. اولین سیستم مداربسته در سال 1942 توسط سازمان هوا فضای آلمان و مهندسی به نام والتر بروچ برای مشاهده پرتاب موشک‌ های V2 نصب شد. سپس در سال 1949 در آمریکا این سیستم با نام وریکون مورد استفاده قرار گرفت.

 

اولین رونمایی از دوربین مداربسته برای عموم در آمریکا در سال 1973 و برای جلوگیری از جرائم مختلف صورت گرفت اما نتیجه مثبتی در پی نداشت. با پیشرفت بیشتر این سیستم و آشنایی بیشتر مردم، از دوربین مداربسته در سال 1980 در سطح گسترده‌ ای از جامعه استفاده گردید و بیشتر مراکز عمومی به این سیستم مجهز شدند. کم کم برخی شغل‌ ها و مغازه‌ ها و شرکت‌ ها نیز به فکر استفاده از این سیستم برای افزایش ایمنی مجموعه خود افتادند و در سال 1990 دوربین مداربسته به عنوان یکی از سیستم‌ های نظارتی و جلوگیری از جرایم رایج شد.

کاربردهای دوربین مداربسته

علاوه بر کاربرد حفاظتی که مهمترین کاربرد دوربین مداربسته می‌ باشد، کاربردهای مختلف دیگر مانند کاربردهای پلیسی، نظامی، فضایی، صنعتی، کنترل ترافیک، ارتباطات ویدیویی و تصویر برداری نامحسوس برای دوربین مداربسته وجود دارد.

کنترل و جلوگیری از جرایم

وجود دوربین مداربسته در مراکز مختلف می‌ تواند به صورت بالقوه باعث جلوگیری از مجرمان شود. همچنین در صورت ارتکاب جرم می‌ توان از طریق ضبط تصاویر و ویدیوهای این سیستم به شناخت و پیگیری مجرمان پرداخت. دوربین‌ های امنیتی قادر به نظارت بر مناطقی هستند که به راحتی قابل دسترسی نیستند.
استفاده نامحسوس از دوربین مداربسته مانند خودپردازهای الکترونیکی بانک‌ ها نیز یکی دیگر از کاربردهای آن در بخش جلوگیری و نظارت بر جرایم می‌ باشد.

نظارت بر اماکن نظامی

از دیگر کاربردهای دوربین مداربسته تحت کنترل داشتن و نظارت بر بخش‌ های مختلف یک منطقه یا محوطه و ساختمان نظامی می‌ باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از این سیستم تمام رفت و آمدها و اعمال افراد در این مراکز کنترل می‌ گردد.

 

کنترل ترافیک

با استفاده از دوربین مداربسته می‌ توان رفت و آمد وسایل نقلیه در شهرها و جاده‌ ها را نظارت کرد و آمارهای لازم را بدست آورد. تحت نظارت قراردادن تصادفات و شناسایی جرایم رانندگی حداقل کاربردهای دوربین مداربسته در کنترل وسایل نقلیه هستند. شناسایی اتوماتیک پلاک خودروها از جمله آخرین دستاوردهای دوربین‌ های مداربسته در این بخش می‌ باشند.

 

کاربرد صنعتی

در مراکز صنعتی که در بخش‌ هایی از آنها حضور افراد خطرناک و مجاز نمی‌ باشد، می‌ توان از دوربین مداربسته استفاده نمود. برای مثال در کارخانجات شیمیایی یا نیروگاه‌ های هسته‌ ای استفاده از دوربین‌ های نظارتی و دوربین‌ های مداربسته برای اسکن خط تولید و دوربین‌ های حرارتی رواج زیادی دارد.

ارتباطات ویدیویی

یکی دیگر از کاربردهای دوربین‌ های مداربسته برقراری ارتباطات ویدیویی مختلف مانند ویدیوکنفرانس‌ ها، تماس‌ های تصویری و از این دست ارتباطات می‌ باشد.

انواع دوربین مداربسته

دوربین‌ های مداربسته با توجه به نوع استفاده و کاربرد، نوع تصویربرداری، جنس بدنه و ساختار فیزیکی و نوع ارتباط در مدل‌ های مختلفی در بازار موجود می‌ باشند. از مهمترین آنها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

دوربین مداربسته آنالوگ

این مدل اولین نسل از دوربین‌ های مداربسته می‌ باشد که برای دریافت و ارسال اطلاعات صدا و تصویر از امواج آنالوگ استفاده می‌ کند که با قیمت کم و نصب راحت، استفاده از آن بسیار رایج شده است. سیستم دوربین‌ های مداربسته آنالوگ از یک یا چندین دوربین آنالوگ، یک دستگاه DVR ضبط دیجیتال تصاویر و کابل کواکسیال جهت اتصال دوربین ها به DVR تشکیل شده است. دوربین‌ های آنالوگ حداکثر تا رزولوشن 582*960 قادر به ضبط تصویر هستند، به همین جهت در مقایسه با دیگر دوربین‌ های مداربسته از کیفیت پایین‌ تری برخوردارند. البته نوع HD دوربین مداربسته آنالوگ نیز وجود دارد که کیفیت تصاویر آن بالاتر است.

دوربین مداربسته اچ دی (HD)

این نوع دوربین از کابل کواکسیال سیستم آنالوگ استفاده می‌ کند اما تصاویر آن به صورت دیجیتال می‌ باشد. از این رو دارای کیفیت خوبی هستند و به دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالا بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. برای محل‌ هایی که متراژ کابل‌ کشی و تعداد دوربین‌ ها بالا نباشد، مانند محیط‌ های خانگی و فضاهای کوچک، دوربین مداربسته اچ دی گزینه مناسبی محسوب می‌ گردد.

دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)

نسل جدید و پیشرفته دوربین‌ های مداربسته مدل تحت شبکه می‌ باشد که از امواج دیجیتال برای تحلیل و ارسال داده‌ های تصویر و صدا استفاده می‌ کند. دوربین مداربسته تحت شبکه می‌ تواند از شبکه داخلی به شبکه اینترنت متصل شود و یا حتی مستقل از شبکه داخلی به اینترنت مرتبط شده و از آن طریق کنترل گردد. امنیت و اطمینان این مدل بسیار بالا می‌ باشد و بدون نویز است و کیفیت تصاویر آن بالا است.

دوربین مداربسته دو منظوره

این دوربین‌ ها در واقع دوربین‌ های آنالوگی هستند که پورت خروجی شبکه نیز در آنها تعبیه شده است. کیفیت آنها آنالوگ است و امکان استفاده از آنها بصورت دوربین آنالوگ و یا دوربین تحت شبکه وجود دارد.

دوربین مداربسته بولت

بدنه این نوع از دوربین‌ های مداربسته به شکل استوانه‌ ای شکل می‌ باشد و بر روی دیوار و یا سقف نصب می‌ گردند. این دوربین‌ ها به دلیل داشتن خاصیت ضد آب بودن جهت نصب در فضای باز گزینه مناسبی هستند. دوربین بالت در دو نوع آنالوگ و شبکه در بازار موجود می‌ باشد و دارای انعطاف پذیری مناسب و طرح‌ های متنوعی است. این دوربین قابلیت دید در شب نیز دارد و لنز آن‌ ها به صورت ثابت و متغیر می‌ تواند باشد.

دوربین مداربسته دام

دام به معنای گنبد می‌ باشد و به دلیل شکل ظاهری و مدور این دوربین، این نام برای آن انتخاب شده است. این دوربین بیشتر به عنوان دوربین‌ های سقفی به کار می‌ رود و پوشش گسترده‌ ای دارد و زوایای بیشتری را نشان می‌ دهد.

دوربین مداربسته باکس

این دسته از دوربین‌ های مدار بسته ظاهری مستطیلی شکل و پلاستیکی دارند که لنز آن‌ ها به صورت جدا بر روی دوربین نصب می‌‌ شود. از این دوربین‌ ها برای مکان‌ هایی که وضوح و فوکوس بالا نیاز است مانند کارخانه‌ ها و مراکز صنعتی استفاده می‌ گردد.

دوربین مداربسته مادون قرمز

از این مدل برای نظارت و ضبط تصاویر در محیط‌ های تاریک استفاده می‌ شود. این دوربین‌ ها با استفاده از نور مادون قرمز و همچنین ال ای دی های مخصوص قادر به ضبط تصاویر در تاریکی می‌ باشند.

دوربین مداربسته اسپید دام

دوربین‌ های کروی شکل اسپید دام به دلیل داشتن موتور قابلیت چرخش عمودی-افقی و چپ-راست را دارند و می‌ توان آنها را از راه دور کنترل نمود. همچنین دوربین اسپید دام دارای زوم بالا و بزرگنمایی اپتیکال بدون افت کیفیت و زوم دیجیتال به صورت دستی و یا اتومات نیز می‌ باشد. اسپید دام دارای یک پایه است که می‌ توان آن را بر روی دیوار و یا سقف نصب نمود.از دوربین های اسپید دام معمولا در محیط های بزرگ مثل معادن، کارخانجات بزرگ، چهارراه ها و میادین استفاده می شود.

 

دوربین مداربسته مینیاتوری (پینهول)

این نوع دوربین دارای اندازه کوچکی می‌ باشد و می‌ توان از آن به عنوان دوربین مخفی استفاده نمود. به دلیل کوچک بودن سایز دوربین مداربسته مینیاتوری می‌ توان آن را در جاهایی که امکان دیده شدن وجود ندارد نصب نمود. برای استفاده از این دوربین نیاز به اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح می‌ باشد.

لنز دوربین مداربسته

یکی از تجهیزات اصلی دوربین‌ های مداربسته لنز می‌ باشد. لنزهای دوربین‌ های مداربسته انواع مختلفی دارند و از آن‌ ها برای تنظیم و ارسال نور محیط بر روی چیپ تصویر استفاده می‌ شود. لنز دوربین مداربسته با دریافت نور محیط و متمرکز کردن آن بر روی سنسور دوربین، تصویر کل محیط را در یک فضای کوچک درست می‌ کند.
برای اتصال لنز به دوربین مداربسته نیاز به نگهدارنده مخصوصی می‌ باشد که انواع مختلفی از آن مانند C، CS و سری M وجود دارد.

لنز دوربین مداربسته دارای دو فاکتور مهم می‌ باشد که عبارتند از:

 ساختار لنز دوربین مداربسته

ساختار لنز دوربین مداربسته می‌ تواند ثابت، با تنظیم دستی و با تنظیم اتومات باشد. در لنزهایی با ساختار ثابت، زاویه دید دوربین ثابت می‌ باشد و نمی‌ توان آن را تغییر داد. در لنزهای با تنظیم دستی می‌ توان زاویه دید دوربین را به صورت دستی تغییر داد. زاویه دید در لنزهای اتومات می‌ تواند از راه دور کنترل شود و تغییر کند. لنزهای اتومات دارای موتور می‌ باشند و از این رو قیمت بالاتری نسبت به سایر لنزها دارند.

فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته

زاویه دید دوربین مداربسته را فاصله کانونی می‌ نامند. هر چه فاصله کانونی کمتر باشد، زاویه دید دوربین بیشتر بوده و برعکس هرچه فاصله کانونی بزرگتر باشد، زاویه دید دوربین کوچکتر است. لنزهای دوربین‌ های مداربسته در انواع مختلفی با فاصله کانونی متفاوت در بازار موجود می‌ باشند که کاربردهای آنها با یکدیگر فرق دارد.

انواع لنز دوربین مداربسته

لنزهای دوربین مداربسته با توجه به اندازه فاصله کانونی به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌ شوند که هر کدام کاربرد مخصوصی دارد.

لنز واید

این نوع لنزها دارای فاصله کانونی کمی می‌ باشند. از این رو زاویه دید آنها بسیار بالا است و محیط بیشتری را پوشش می‌ دهند. این نوع لنز دوربین مداربسته برای تصویربرداری از فضای باز در محیط داخلی و فضاهای بیرونی نظیر پارکینگ‌ ها که نیاز به ثبت شعاع بیشتری از محیط می‌ باشد، گزینه مناسبی به شمار می‌ رود.

لنز زوم

این لنز دارای فاصله کانونی متغیر می‌ باشد و می‌ توان با افزایش فاصله کانونی بر روی نقاط مورد نظر زوم کرد و تصویری نزدیکتر و با بزرگنمایی بیشتر در اختیار داشت. از این لنز در ساختمان‌ های اداری و تجاری و در مراکز عمومی برای دستیابی به تصاویر بهتر از فواصل دور استفاده می‌ شود.

لنز نرمال

فاصله کانونی این لنز ثابت می‌ باشد و متناسب با اندازه سنسور دوربین است. لنز نرمال دوربین مداربسته قابلیت بزرگنمایی ندارد و تصویری که ایجاد می‌ کند، تقریبا همان چیزی است که چشم ما می‌ بیند. از لنز نرمال در دوربین‌ های مداربسته 2 یا 4 مگاپیکسلی استفاده می‌ شود.

قیمت دوربین مداربسته

با توجه به عوامل زیادی قیمت دوربین‌ های مداربسته می‌ تواند متفاوت باشد. عواملی نظیر نوع و مدل دوربین، کاربرد، نوع ارتباط (سیمی یا بدون سیم)، کیفیت ضبط تصاویر و … در قیمت دوربین مداربسته تاثیرگذار می‌ باشند. برندهای مختلفی در بازار موجود است که کیفیت‌ های آن‌ و قیمتشان با یکدیگر متفاوت است. در این زمینه دوربین مداربسته داهوا یکی از بهترین و مناسبترین انواع دوربین مداربسته است که دارای مدل‌ های متنوع با کاربردهای مختلف و قیمت مناسب می‌ باشد.