خرید دوربین مدار بسته

دوربین مداربسته تا چه مسافتی را نشان می‌ دهد؟

یکی از پرتکرار‌ترین سوالات افرادی که به دنبال خرید دوربین‌ مداربسته و دستگاه‌ های DVR هستند، این است که دوربین‌ ها تا چه مسافتی را می‌ توانند نمایش دهند که چهره اشخاص یا جزییات محیط در فیلم تهیه‌ شده از دوربین قابل تشخیص باشد، این سوال پاسخ ثابتی ندارد. در ادامه این مطلب از مگادید به بررسی این موضوع پرداخته‌ ایم.

تعیین کاربرد مورد نظر برای دوربین

در واقع قبل از خرید دوربین باید به این نکته توجه کرد که قرار است برای چه نیازی از آن استفاده شود. ممکن است دوربینی که تهیه می‌ شود، بتواند از فاصله‌ دور تصویر کوه‌ ها را هم ضبط کند، اما این به ان معنا نیست که این دوربین برد بالایی دارد. معیاری که مهم است، برد مفید است. بنابراین در ابتدا باید نیاز موجود برای خرید دوربین را تعیین کرد. در بسیاری از موارد هدف استفاده از دوربین برای تشخیص چهره یا خواندن پلاک خودرو است. اگر هدف تشخیص چهره است، باید از خود بپرسید که فاصله فرد از دوربین باید چقدر باشد تا چهره او تشخیص داده شود؟ منطقه‌ ای که تصمیم دارید تحت‌ پوشش قرار دهید بزرگ است یا کوچک؟
برای شفاف‌ سازی اینکه یک دوربین تا چه فاصله‌ ای می‌ تواند تصاویر مناسب ارائه دهد، ابتدا باید به تعریف خود از تصویر مناسب بپردازیم. معمولا در بخش نظارت تصویری، به تصویری که بتوان در آن چهره افراد را تشخیص و در دادگاه به آن استناد کرد، تصویر مناسب می‌ گویند. بنابراین هدف ما تعیین برد مفید دوربین یا حداکثر فاصله‌ ای است که در آن چهره افراد یا پلاک ماشین قابل تشخیص است.
توجه کنید که دانستن اینکه دوربین مداربسته شما تا چه فاصله‌ ای را می‌ تواند ببیند و جزییات موجود در آن فاصله را تشخیص دهد، ایده‌ های خوبی در رابطه با محل نصب و راه‌ اندازی آن به شما خواهد داد.
در نهایت بعد از تعیین نیاز خود، می‌ توانید با استفاده از ماشین حساب ویژه نظارت تصویری، دوربینی را که با نیازهای شما هماهنگ است پیدا کنید و آن را تهیه کنید.

برد مفید دوربین مداربسته به چه عواملی بستگی دارد؟

میدان دید دوربین مداربسته (FoV)

میدان دید دوربین مداربسته  (Field of View) اهمیت بالایی دارد؛ زیرا به تشریح قسمتی از صحنه که قابل‌‌ دیدن است می‌ پردازد و به نوع لنز و تنظیم آن نیز بستگی دارد. با افزایش میدان دید، قسمت بیشتری از صحنه قابل رویت است اما به همان میزان نسبت جزییات نیز کاهش خواهد یافت زیرا اشیا کوچکتر بنظر خواهند رسید و از دوربین دورتر خواهند بود.
برای رسیدن به میدان‌ دید مدنظرتان باید یک دوربین مداربسته با فاصله کانونی مناسب خریداری کنید یا یک دوربین مداربسته با فاصله کانونی متغیر تهیه کنید که به شما امکان کنترل میدان دید دوربین را با استفاده از پیچ یا به شکل ریموت بدهد.

فاصله کانونی

فاصله کانونی به حدفاصل بین مرکز لنز تا نقطه تمرکز یا فوکوس گفته می‌ شود. این پارامتر در فاصله‌ ای که دوربین‌ می‌ تواند ببیند و تشخیص دهد بسیار تاثیرگذار است. میدان دید و فاصله کانونی با یکدیگر رابطه عکس دارند؛ یعنی میدان دید وسیع، به دلیل وجود فاصله کانونی کم است و بالعکس. هرچه فاصله کانونی بزرگ‌ تر باشد، میدان دید دوربین شما باریک‌ تر می‌ شود و اشیا بزرگ‌ تر و نزدیک‌ تر به دوربین بنظر خواهند رسید.

بیایید کمی بیشتر درباره فاصله کانونی صحبت کنیم. فاصله کانونی دوربین‌‌ های مداربسته با واحد میلی‌ متر (mm) اندازه‌ گیری می‌ شوند و شامل 2 دسته کلی هستند:

  • فاصله کانونی ثابت
  • فاصله کانونی متغیر
فاصله کانونی ثابت

در این نوع، لنز فاصله ثابتی از سنسور دوربین دارد و زاویه دید آن هم همواره یکسان است. نکته مهم این است که بعد از خرید این نوع لنز، نمی‌ توان فاصله کانونی آن را تغییر داد. اکنون لنزهایی با فاصله‌ کانونی 2.8mm ،3mm و 6mm در بازار موجود و استفاده بیشتری دارند. همانطور که گفتیم در هنگام خرید دقت کنید که هر چقدر این عدد بزرگ‌ تر باشد، میدان دید باریک‌ تر است.

فاصله کانونی متغیر

دوربین‌ های مداربسته با فاصله کانونی متغیر به نام دوربین‌ های با لنز وریفوکال (varifocal) هم شناخته می‌ شوند. میدان دید را در این دوربین‌ ها برخلاف دوربین‌ های با فاصله کانونی ثابت، تنها با باز و بسته کردن پیچ (به شکل دستی) و اگر دوربین دارای لنز موتور دار باشد، با استفاده از کمک موتور لنز، می‌ توان بزرگ‌ تر یا باریک‌ تر کرد.

لنز‌های وریفوکال بیشتر در بین افراد متخصص شناخته شده هستند؛ از این رو استفاده زیادی از آنها در پروژه‌ های عادی نمی‌ شود. بطور خلاصه مهم‌ ترین نکته در این بخش این است که بدانید لنزها اصلی‌ ترین جزئی هستند که بر میدان دید و فاصله‌ ای که دوربین می‌ تواند ببیند، تاثیر می‌ گذارند.

کیفیت دوربین بر اساس مگاپیکسل

کیفیت یا رزولوشن یکی دیگر از مواردی است که دارای اهمیت است. دوربین مداربسته‌ ای که بتواند اجسام را ببیند اما قادر به تشخیص جزییات نباشد، بی‌ فایده است. دوربین‌ های مداربسته در کیفیت تصویر‌های مختلفی تولید می‌ شوند. واحد این کیفیت بر اساس مگاپیکسل (2،3،4،8،12 و…) است. قاعدتا مهمترین و تاثیرگذارترین مورد درباره قدرت یک دوربین در تشخیص جزییات و برد مفید آن، مگاپیکسل یا رزولوشن آن دوربین است.

محل نصب دوربین مداربسته

همچنین باید توجه کنید که دوربین قرار است در داخل ساختمان نصب شود یا خارج آن؛ به این دلیل که نور، موانع فیزیکی و شرایط جوی هر کدام می‌ توانند تغییراتی را ایجاد کنند و از برد مفید دوربین بکاهند.
همچنین اگر از دوربین مداربسته بیسیم استفاده می‌ کنید، باید به محل نصب توجه کنید. اگر بین دوربین مداربسته و وای‌ فای دیواری وجود داشته باشد، قدرت سیگنال ضعیف خواهد شد که این مساله نیز می‌ تواند بر برد دوربین تاثیر منفی بگذارد. بنابراین اهمیت محل نصب دوربین بالا است.

قدرت زوم اپتیکال دوربین

همانطور که گفتیم دوربین‌ های مداربسته دارای دو نوع لنز ثابت و وریفوکال (بهتر است با اصطلاحات دوربین‌ های مداربسته آشنا باشید) هستند. اگر دوربینی با لنز وریفوکال تهیه کنید، بنا به بازه فاصله کانونی آن می‌ توانید سوژه را در فاصله‌ های دورتر نیز رصد کنید. حتی دوربین‌ های وریفوکالی با قدرت زوم اپتیکال بالایی در بازار وجود دارند که می‌ توانند تا فاصله 1 کیلومتر را نیز نمایش دهند. البته در اینجا منظور از زوم، زوم دیجیتال نیست.

سخن پایانی
با توجه به مواردی که به آن‌ اشاره شد، احتمالا متوجه شدید که پارامترهای مختلفی در تعیین برد یک دوربین مداربسته تاثیرگذار هستند. در پایان به این نکته توجه کنید که به دلیل اهمیت موضوع، برای انتخاب مناسب و اصولی دوربین مداربسته می‌ توانید از متخصصین مگادید در این زمینه مشورت بگیرید. برای مثال در فضاهای بزرگ (1200 متری)، راه‌ اندازی دوربین مداربسته با قابلیت زوم بالا لزوما انتخاب درستی نیست؛ بلکه بجای آن‌ می‌ توان برای چنین محیط‌ هایی از چند دوربین عادی استفاده کرد. به این دلیل که چه از نظر قیمتی و چه از نظر کارایی، توجیه بیشتری خواهد داشت.

 

سوالات متداول

 

اولین گام برای انتخاب دوربین مداربسته با برد مناسب چیست؟

در ابتدا بهتر است کاربرد مورد نظر خود برای دوربین را مشخص کنید، مواردی مانند محل استفاده، نوع کاربرد، تعیین کیفیت مورد انتظار از تصویر را تعیین کنید.

برد مفید دوربین مداربسته به چه عواملی بستگی دارد؟

میدان دید دوربین، کیفیت دوربین بر حسب مگاپیکسل، محل نصب دوربین و قدرت زوم اپتیکال از عوامل تاثیرگذار در برد دوربین مداربسته به شمار می‌ روند.

برد دوربین مداربسته با میدان دید آن چه ارتباطی دارد؟

هر چه میدان دید دوربین مداربسته بزرگتر باشد، جزییات کمتری در تصویر نمایش داده می‌ شود.

مهمترین عامل برای قدرت یک دوربین در تشخیص جزییات چیست؟

کیفیت یک دوربین مداربسته مهمترین عامل در تشخیص جزییات در تصویر است.

کدام نوع لنز در دوربین های مداربسته قدرت زوم اپتیکال بالاتری دارد؟

لنزهای وریفوکال نسبت به لنز ثابت قدرت زوم اپتیکال بالاتری دارند.