دوربین مداربسته

بهترین دوربین مداربسته برای منزل

بسیاری از افراد برای افزایش امنیت و حفظ اموال خود اقدام به خرید دوربین مداربسته می‌ کنند. دوربین‌ های مداربسته انواع مختلفی دارند که برخی از آنها برای انبارها و شرکت‌ ها مناسب می‌ باشند و برخی برای منازل کاربردی هستند. در ادامه این مطلب از مگادید بهترین دوربین مداربسته برای منزل، مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

دوربین مداربسته مناسب منازل

همانطور که اشاره شد، دوربین‌ های مداربسته انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌ های خاصی می‌ باشند. در ادامه ویژگی های دو مدل از بهترین دوربین‌ های مداربسته برای منازل را مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

دوربین مداربسته بیسیم

این نوع دوربین‌ های مداربسته به دو دسته تقسیم می شوند:
دسته اول دوربین های مداربسته بیسیم یا در اصطلاح baby cam هستند که احتیاجی به سیم کشی و دستگاه ضبط ندارند، یعنی همه اطلاعات روی کارت حافظه دوربین ذخیره می‌ شوند.برای دیدن تصویر این دوربین ها از گوشی و یا تبلت می توان استفاده کرد.موارد استفاده از این مدل دوربین برای مکان های داخلی و کوچک می باشد مانند کنترل اتاق نوزاد و یا مکان هایی مشابه…
دسته دوم دوربین های مداربسته بیسیم شامل دوربین هایی هستند که نیاز به کابل تصویر ندارند و میتوانند تصاویر را بسته به قدرت فرستنده سیگنال یا همان پهنای باند به دستگاه DVR ارسال کنند.موارد کاربردی این دوربین ها بیشتر برای مکان هایی هست که امکان سیم کشی از دستگاه تا دوربین ها میسر نباشد.این دوربین ها برای محیط بیرون طراحی و تولید شده‌ اند. شما می‌ توانید از این دوربین‌ های مداربسته برای امنیت باغ، حیاط و یا بیرون ساختمان مسکونی خود استفاده کنید. اکثر مدل‌ های دوربین مداربسته بیسیم مقاومت بالایی در برابر آب و گرد و غبار دارند. به همین دلیل بدون نگرانی می‌‌‌ توانید از این دوربین‌ ها در بیرون از منزل استفاده کنید.در اخر برای خرید این مدل از دوربین ها باید حتما برند خوبی انتخاب کنید که بتوانند تصاویر را بدون نویز و یا قطع شدن ارسال کنند.
نصب و راه اندازی دوربین‌ های مداربسته بیسیم به سادگی صورت می‌ گیرد و شما بدون هیچگونه تخصصی در این زمینه می‌ توانید آن را راه اندازی کنید.

اصطلاحات دوربین مدار بسته

مزایای نصب دوربین مداربسته بیسیم برای منزل

  • عدم نیاز به سیم کشی
  • عدم نیاز به دستگاه ضبط (در بعضی از مدل ها)
  • نصب سریع و راحت
  • امکان کنترل و مشاهده از راه دور به صورت آنلاین
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه

دوربین مدار بسته بولت (BULLET)

دوربین‌ های مداربسته بولت معمولا به شکل استوانه یا مکعب طراحی و تولید می‌ شوند. این دوربین‌ ها قابل نصب به صورت دیواری و سقفی می‌‌‌ باشند. دوربین‌ های مداربسته بولت برای مجتمع‌ های مسکونی و فضاهای خارجی گزینه‌ ای ایده آل به حساب می‌ آید. بدنه این دوربین‌ ها معمولا ضد آب می‌ باشند. به همین دلیل در فضاهای مرطوب و دارای شرایط بد آب و هوایی اتفاقی برای آنها نمی‌ افتد.
اکثر دوربین‌ های مداربسته بولت دارای خصوصیت دید در شب می‌ باشند. دقت داشته باشید که این خصوصیت به تعداد و نوع LED تعبیه شده در داخل لنز دوربین بستگی دارد. این را هم در نظر داشته باشید که تصویر این نوع دوربین‌ ها با لنز ثابت (فیکس) قابلیت بزرگنمایی بصورت دیجیتال را دارد.

مزایای دوربین مداربسته بولت

  • قابلیت دید در شب
  • کیفیت تصویر بالا (بسته به مدل)
  • قابلیت نصب بر روی دیوار و سقف
  • زاویه دید متغیر

ویژگی و مشخصات یک دوربین مداربسته خوب برای منزل

ویژگی و مشخصات دوربین مداربسته خوب با کاربردی که برای آن در نظر دارید، ارتباط مستقیم دارد. یعنی شما باید دوربین مداربسته را با توجه به محل نصب مورد نظر انتخاب کنید. همانطور که برای محل کار دوربین‌ های مداربسته مختلفی وجود دارد، برای مجتمع های مسکونی و محیط منزل نیز دوربین‌ های گوناگونی وجود دارد.
از آن جایی که دوربین مداربسته به عنوان یک سیستم امنیتی به کار می‌ رود، باید در حین خرید به فاکتورها و نکات مختلفی توجه داشته باشید. در ادامه به مهم‌ ترین مشخصه‌ هایی که باید یک دوربین مداربسته خوب داشته باشد، اشاره خواهیم داشت:

پهنای باند (در مدل های بیسیم)

یکی از مهم‌ ترین فاکتورهایی که برای خرید دوربین مداربسته بیسیم خانگی باید به آن توجه داشته باشید، پهنای باند آن می‌ باشد. پهنای باند برای مدیریت شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا با یک اشتباه امکان قطع تصاویر و هنگ کردن شبکه وجود دارد.
دقت داشته باشید که کیفیت تصویر نهایی به این فاکتور وابسته است. به همین دلیل پیش از تصمیم‌ گیری باید با یک نصاب مجرب و حرفه‌ ای مشورت کنید.

کیفیت تصویر

دوربین‌ های مداربسته با کیفیت تصویر و رزولوشن های مختلفی تولید و ارائه می‌ شوند. فرمت HD در واقع به معنای کیفیت بالای تصاویر در یک دوربین مداربسته یا همان رزولوشن 720*1280 پیکسل می‌ باشد. دوربین‌ هایی با این کیفیت با نام دوربین HD نیز شناخته می‌ شوند.
فرمت HD کیفیت مطلوبی در دوربین‌ های مداربسته به حساب می‌ آید. توجه داشته باشید که در دوربین‌ های مداربسته HD امکان زوم دیجیتال و مشاهده سوژه‌ هایی که نیاز به جزئیات چندانی ندارد، وجود دارد. از مزایای این دوربین‌‌‌‌‌‌‌‌ های مداربسته می‌ توان به حجم پایین تصاویر گرفته شده توسط آنها اشاره داشت. همچنین پهنای باند و فضای ذخیره سازی آنها در مقایسه با دوربین‌ هایی با رزولوشن‌ های بالاتر مانند Full HD با رزولوشن 1080*1920 به مراتب کمتر می‌ باشد.
اگر می‌ خواهید تصاویر با جزئیات و کیفیت بالاتر گرفته شود، بهتر است از دوربین‌ های Full HD استفاده کنید.

قابلیت دید در شب

اگر می‌ خواهید یک دوربین مداربسته خوب برای مجتمع مسکونی و یا محل کار خود انتخاب کنید، توصیه می‌ کنیم دوربینی با قابلیت دید در شب انتخاب کنید. این قابلیت به طور چشمگیری امنیت مکان مورد نظر شما را افزایش می‌ دهد.

یکسان بودن کیفیت تصویر ضبط شده با تصویر آنلاین

در بسیاری از  مکان هایی که دارای دوربین‌ های مداربسته هستند کیفیت تصاویر ضبط شده نسبت به تصاویر آنلاین پایین‌ تر می‌ باشد. به همین دلیل در زمان خرید حتما باید به یکسان بودن کیفیت تصویر ضبط شده با تصویر آنلاین دقت داشته باشید.
لذا با خرید و راه اندازی DVR و یا NVR با کیفیت از برند‌های معتبر می‌ توانید کیفیت تصاویر ضبط شده خود را افزایش دهید.

ویژگی ضد آب و ضد گرد و غبار بودن

اگر می‌ خواهید دوربین مداربسته را در خارج ساختمان و فضای باز نصب کنید، حتما از ضد آب بودن و ضد گرد و غبار بودن آنها اطمینان حاصل کنید. این مسئله می‌ تواند روی طول عمر مفید دوربین تاثیر داشته و آن را به طور چشمگیری افزایش دهد.

قیمت دوربین مداربسته

قیمت دوربین مداربسته یکی از مهم‌ ترین پارامتر‌ها در زمان خرید، نصب و تعمیر دوربین مداربسته می‌ باشد. قیمت دوربین مداربسته با کیفیت آن ارتباط مستقیم دارد. یعنی هر چقدر کیفیت دوربین مداربسته بالاتر باشد، هزینه آن نیز به همان نسبت بیشتر می‌ شود.
دقت داشته باشید که برای دوربین‌ های مداربسته Full HD باید از دستگاه‌ های DVR و یا NVR قوی استفاده شود که هزینه آن نیز به هزینه دوربین مداربسته اضافه می‌ شود. این را هم باید اضافه کنیم که برای پخش تصاویر Full HD ضبط شده توسط DVR و یا NVR ها باید از نمایشگری استفاده کنید که رزولوشن مناسبی داشته باشد. به این صورت می‌ توانید تصاویر را با همان کیفیت مشاهده کنید.
دوربین‌ های مداربسته HD در مقایسه با دوربین‌ های مداربسته Full HD قیمت پایین‌ تری دارند. پس اگر می‌ خواهید با بودجه کمتری یک دوربین مداربسته با کیفیتی مطلوب تهیه کنید، توصیه می‌ کنیم از میان مدل‌ های مختلف دوربین‌ های مداربسته HD انتخاب کنید.
دوربین‌ های مداربسته آنالوگ از ارزان‌ ترین دوربین‌ های مداربسته به حساب می‌ آیند. قیمت مناسب و سهولت نصب این دوربین‌ ها باعث محبوبیت آنها در ایران شده است. اما دقت داشته باشید که کیفیت تصویر این دوربین‌ ها پایین می‌ باشد. پس اگر می‌ خواهید دوربین مداربسته‌ ای با کیفیت خوب خریداری کنید بهتر است دوربین های آنالوگ را از بین گزینه‌ های خود حذف کنید.
دوربین مداربسته داهوا نسل جدیدی از دوربین‌ های مداربسته می‌ باشد که از کیفیت خوبی برخوردار هستند. دقت داشته باشید که این دوربین‌ ها پهنای باند محدودی دارند و قیمت آنها در مقایسه با نمونه‌ های دیگر بالاتر می‌ باشد.

جمع بندی

با دقت به نکات و موارد ذکر شده می‌ توانید بهترین دوربین مداربسته را برای منزل خود انتخاب کنید. از دیگر فاکتورهایی که در زمان خرید دوربین‌ های مداربسته باید به آنها توجه داشته باشید می‌ توان به هزینه نصب، لوازم جانبی و خدمات پس از فروش اشاره داشت.

سوالات متداول

  1. دوربین مداربسته بیسیم چه مزایایی دارد؟
    از مهمترین مزایای دوربین مداربسته بیسیم میتوان به عدم نیاز آن به سیم کشی و دستگاه ضبط (در بعضی از مدل ها) اشاره کرد.
  2. برای محیط های مرطوب استفاده از چه دوربین هایی توصیه می شود؟
    دوربین های بولت و دام که دارای بدنه فلزی با استانداراد IP67 هستند برای محیط هایی با رطوبت بالا مناسب می باشند.
  3. خاصیت دید در شب دوربین به چه عواملی بستگی دارد؟
    خاصیت دید در شب به نوع و تعداد LED به کار رفته در لنز دوربین بستگی دارد.
  4. برای انتخاب دوربین مداربسته برای منزل بهتر است به چه فاکتورهایی توجه کنید؟
    برای انتخاب دوربین مداربسته برای منزل توجه به پهنای باند در مدل های بیسیم و IP، کیفیت تصاویر، قابلیت دید در شب، یکسان بودن کیفیت تصویر ضبط شده و آنلاین و ویژگی ضد آب و ضد گرد و غبار بودن اهمیت دارد.
  5. قیمت دوربین مداربسته به چه عواملی بستگی دارد؟
    به عواملی مانند برند سازنده دوربین ،رزولوشن دوربین ،نوع لنز به کار رفته در دوربین اعم از ثابت یا متغییر ،توانایی دید در شب دوربین ،نوع الیاژ بدنه دوربین اعم از پلاستیک یا فلز و عواملی مشابه بستگی دارد.