دوربین مدار بسته داهوا

آشنایی با دوربین مدار بسته تحت شبکه IP

دوربین مدار بسته تحت شبکه IP یکی از انواع دوربین مداربسته می‌ باشد که اطلاعات را از طریق اینترنت و پروتکل شبکه انتقال می‌ دهد. امروزه استفاده از دوربین‌ های مداربسته و سیستم‌ های نظارت تصویری در اماکن مختلف رایج شده است و انواع مختلف دوربین‌ ها با کاربردهای پلیسی، نظامی، فضایی، صنعتی، کنترل ترافیک، ارتباطات ویدیویی و تصویربرداری نامحسوس در بازار موجود می‌ باشند. این دوربین‌ ها روش‌ های مختلفی برای ضبط و انتقال تصاویر دارند که در این مقاله قصد داریم به آشنایی با دوربین مدار بسته تحت شبکه IP و ویژگی‌ های آن بپردازیم.

دوربین تحت شبکه چیست؟

دوربین مدار بسته IP را که با نام‌ های زیادی شامل دوربین‌ های شبکه‌ ای، وب کم و دوربین‌ های پروتکل اینترنتی می‌ شناسند، نسل جدید و پیشرفته دوربین‌ های مداربسته می‌ باشد که از امواج دیجیتال برای تحلیل و ارسال داده‌ های تصویر و صدا استفاده می‌ کند. دوربین مداربسته تحت شبکه می‌ تواند از شبکه داخلی به شبکه اینترنت متصل شود و یا حتی مستقل از شبکه داخلی به اینترنت مرتبط شده و از آن طریق کنترل گردد. امنیت و اطمینان این مدل بسیار بالا می‌ باشد و بدون نویز است و کیفیت تصاویر آن بالا است.
دوربین مداربسته تحت شبکه بر خلاف دوربین‌ های مداربسته آنالوگ که تصاویر را از طریق کابل کواکسیال انتقال می‌ دهند، نیازی به کابل برای ارسال داده‌ ها ندارند و با استفاده از IP مخصوص به کامپیوتر و یا دستگاه‌ های دیگر از طریق بستر اینترنت و شبکه متصل می‌ شود و تصاویر ذخیره کرده را با کیفیت و سرعت بالا منتقل می‌ کند.
در اماکنی که نیاز به نصب چندین دوربین مدار بسته تحت شبکه باشد، می‌ توان از یک دستگاه NVR برای مشاهده و ذخیره چندین خروجی ویدیو استفاده کرد. این دستگاه مانند دستگاه xvrT یا همان DVR در دوربین‌ های آنالوگ، ویدیوها را ذخیره کرده و امکان دسترسی به آنها را از یک نقطه مرکزی می‌ دهد.

مقاله دوربین مداربسته را مطالعه کنید

اجزای سیستم نظارت تصویری تحت شبکه

علاوه بر دوربین مداربسته IP که وظیفه تصویربرداری و تولید تصاویر دیجیتال را بر عهده دارد، تجهیزات دیگری نیز برای نصب و راه اندازی سیستم نظارتی تحت شبکه لازم می‌ باشد که عبارتند از:

دستگاه ان وی آر NVR

این دستگاه به عنوان سرور مرکزی عمل می‌ کند و وظیفه ذخیره سازی تصاویر را دارد. تصاویر دوربین‌ ها از طریق بستر اینترنت و شبکه به دستگاه ان وی آر منتقل می‌ شود و این دستگاه اطلاعات را دریافت و ذخیره سازی می‌ کند. همچنین دستگاه NVR می‌ تواند تصاویر را بر روی یک نمایشگر به اجرا درآورد.
دستگاه ان وی آر باید با دوربین‌ ها سازگاری داشته باشد تا ارتباطی بی‌ نقص بین دوربین و دستگاه برقرار شود. این امر این امکان را به کاربران می‌ دهد تا از قابلیت‌ های کامل دوربین‌ ها استفاده کرده و به گزینه‌ های مختلف دوربین از طریق NVR دسترسی داشته باشند.

هارد دیسک

هارد دیسک به منظور ذخیره سازی اطلاعات بر روی دستگاه NVR نصب می‌ شود. هر چقدر ظرفیت هارد بالاتر باشد تصاویر و ویدیوهای بیشتری را می‌ توان ذخیره نمود.

منبع تغذیه

دوربین‌ های مدار بسته تحت شبکه با برق شهری نمی‌ توانند کار کنند، از این رو یک منبع تغذیه مخصوص مقدار ولتاژ برق شهر را به 12 ولت تغییر می‌ دهد که مقدار مناسبی برای دوربین‌ ها می‌ باشد.

02166751380
09125757477

سوئیچ شبکه

زمانی که نیاز به استفاده از چند دوربین تحت شبکه باشد از سوئیچ شبکه برای انشعاب دادن استفاده می‌ شود.

کابل شبکه

اگر دوربین‌ ها بی‌ سیم نباشند و از فناوری وای فای برای انتقال تصاویر خود به دستگاه ان وی آر استفاده نکنند، نیاز به یک کابل شبکه برای ارسال تصاویر از دوربین به NVR می‌ باشد.

کابل برق

این کابل وظیفه انتقال برق از منبع تغذیه تا دوربین‌ های مدار بسته را بر عهده دارد. در بعضی از مدل‌ های دوربین مدار بسته IP ویژگی به نام poe وجود دارد که دیگر نیازی به کابل برق نمی‌ باشد و یک کابل هم نقش کابل شبکه برای انتقال اطلاعات و هم نقش تامین برق مورد نیاز دوربین‌ ها را بر عهده دارد.

کارت SD

بعضی از دوربین‌ های تحت شبکه قابلیت ذخیره سازی تصاویر بر روی یک مموری کارت را دارند که باعث سهولت امر ذخیره سازی می‌ گردد.

سیستم کامپیوتری

کاربرانی که قصد استفاده از سیستم نظارت تصویری تحت شبکه را دارند، باید یک کامپیوتر شخصی مانند لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی برای مدیریت و پیکربندی دوربین در اختیار داشته باشند.

سرویس اینترنت

از آنجایی که دوربین مدار بسته تحت شبکه از طریق بستر اینترنت اطلاعات را منتقل می‌ کند، باید یک سرویس اینترنت مناسب با سرعت و میزان حجم کافی تهیه شود. کیفیت سرویس اینترنت در روند کار نظارت تصویری تحت شبکه تاثیر زیادی دارد. اگر سرویس شما از کیفیت خوبی برخوردار نباشد و قطعی داشته باشد، ارسال اطلاعات با مشکل مواجه خواهد شد.

نمایشگر

برای مشاهده تصاویر دوربین‌ های مدار بسته IP به یک نمایشگر نیاز می‌ باشد تا با وصل شدن به سیستم ویدیوهای ارسالی دوربین‌ ها را نمایش دهد.

مزایا و معایب دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین های IP نسل جدید دوربین‌ های مداربسته به شمار می‌ روند و مزایای زیادی نسبت به مدل‌ های قدیمی و آنالوگ دارند. یکی از این مزایا عدم نیاز به کابل کشی‌ های فراوان می‌ باشد. همچنین دوربین تحت شبکه این قابلیت را دارد تا صدای دو طرفه را از طریق شبکه جابجا نماید. از دیگر مزایای دوربین‌ های IP می‌ توان به کیفیت بالای تصاویر و امنیت خوب آن اشاره کرد.
امکان ضبط تصاویر خوب و با جزییات بیشتر در نور کم یکی دیگر از مزایای دوربین IP محسوب می‌ شود که برای استفاده در فضاهای بیرونی بسیار مناسب می‌ باشد. در مقابل مزایای خوبی که دوربین‌ های تحت شبکه دارند، اصلی ترین و مهمترین عیب آنها قیمت بالا و هزینه راه اندازی و نصب گران می‌ باشد. از این رو بسیاری از افراد برای صرفه جویی در هزینه همچنان معتقد به استفاده از دوربین‌ های نسل قبل می‌ باشند.
فروشگاه مگادید یکی از مراکز معتبر در زمینه مشاوره، فروش و اجرای دوربین‌ های مداربسته و سایر تجهیزات امنیتی نظارتی تصویری می‌ باشد که می توانید انواع دوربین‌ های مدار بسته و تجهیزات لازم را با بالاترین کیفیت از مگادید تهیه نمایید.